گروه سیاسی: اقدام تروریستی روز یکشنبه که به دست گروهک تروریستی عبدالمالک ریگی مستقر در خاک پاکستان، در شهرستان مرزی سرباز در خاک ایران انجام شد، اعتراض شدید مقامات ایرانی را بر انگیخت و موجب شد تا وزارت خارجه پاکستان اعلام کند

اطلاعات خود را درباره حادثه تروریستی سیستان و بلوچستان در اختیار ایران قرار می‌دهد.  در همین حال احمدی‌نژاد، در تماسی که همتای پاکستانی‌اش با نهاد ریاست‌جمهوری گرفته بود، در پاسخ به اظهار همدردی آصف‌علی زرداری با تاکید بر روابط برادرانه و دوستانه 2کشور تصریح کرد: ایران و پاکستان روابط برادرانه‌ای با یکدیگر دارند اما حضور عوامل تروریستی در پاکستان قابل توجیه نیست و دولت پاکستان باید کمک کند که جنایتکاران هر چه زودتر دستگیر و مجازات شوند.  رئیس‌جمهوری ادامه داد: مقابله با جنایتکاران تروریست امری ضروری است و باید با همکاری مشترک و جدول زمان‌بندی به مقابله جدی با آنها پرداخت.

زرداری نیز در این تماس تلفنی با اظهار تأسف و تسلیت به مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران گفت: هر گونه ناراحتی و غمی که به ملت ایران وارد شود، ملت و دولت پاکستان در آن غم، خود را شریک می‌دانند.

زرداری همچنین خواستار همکاری مشترک نیروهای امنیتی 2کشور برای مقابله با تروریست‌ها شد و با سخنان محمود احمدی‌نژاد مبنی بر تعیین جدول زمان‌بندی برای ریشه کنی کامل تروریست‌ها موافقت کرد.

پس از آن، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، موضوع مبارزه با تروریسم را با نخست‌وزیر ترکیه نیز در میان گذاشت. براساس متنی که دفتر امور رسانه‌های ریاست‌جمهوری درباره این تماس منتشر کرده است، احمدی‌نژاد در این گفت‌وگو حضور قدرت‌های بیگانه در منطقه را ریشه ناامنی‌ها و تروریست عنوان کرد و به رجب طیب اردوغان گفت: مبارزه با تروریسم فقط از طریق حضور و همکاری کشورهای منطقه نتیجه‌بخش خواهد بود. اردوغان نیز تاکید کرد: ترکیه برای همکاری در زمینه مبارزه با تروریست‌ها در منطقه آمادگی کامل دارد.

پیش از احمدی‌نژاد، وزیر کشور با همتای پاکستانی‌اش تلفنی گفت‌وگو کرد. مصطفی محمدنجار در این تماس، اعتراض شدید ملت و دولت ایران را به مقامات پاکستان اعلام کرد.

براساس متنی که پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور منتشر کرد، محمدنجار با بیان اینکه گروهک تروریستی عبدالمالک ریگی مدتی است که در خاک پاکستان مستقر شده و هر از چند گاهی با عبور از مرز وارد خاک کشورمان می‌شود و عملیات تروریستی انجام می‌دهند، اعلام کرد: دولت پاکستان باید هرچه زودتر این تروریست‌ها را برای محاکمه تحویل مقامات ایران دهد.

او به وزیر کشور پاکستان گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران منتظر اقدام عملی دولت پاکستان است. به گزارش همشهری، پیش از این نیز دولت پاکستان عبدالحمید ریگی، نفر دوم گروه تروریستی ریگی را به درخواست ایران و به جرم عملیات‌های تروریستی در خاک ایران دستگیر کرده و به ایران تحویل داده بود.

اطلاعاتی را که داشته باشیم...

دیروز اما سخنگوی وزارت خارجه پاکستان به ایسنا گفت: ما قصد همکاری میان ایران و پاکستان برای حذف تروریسم در منطقه را داریم و اطلاعاتی که در این‌باره داشته باشیم، در اختیار ایران می‌گذاریم. عبدالباسط خبر داد: ایران و پاکستان یک برنامه زمانی برای محو تروریسم از منطقه طراحی کرده‌اند.

آمار شهدا

دیروز اعلام شد که تعداد شهیدان عملیات تروریستی روز یکشنبه در سیستان و بلوچستان به ‌٤١ نفر رسیده است.  معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان آخرین آمار مجروحان را نیز 28 نفر اعلام کرد.

جلال سیاح گفت: حال چند نفر از مجروحان نیز رضایتبخش نیست. شهیدان و مجروحان این حادثه شماری از مردم منطقه اعم از شیعه و سنی و سران طوایف و قبایل این استان و سرداران سپاه هستند.

کشف مدارک جدید

از 41 نفر شهید، هویت 3 نفر از آنان مشخص نیست.
کاردار سفارت پاکستان در تهران به وزارت امور خارجه فراخوانده شد.
گروهک تروریستی عبدالمالک ریگی در اطلاعیه‌ای رسمی، مسئولیت این عملیات تروریستی را برعهده گرفته است.
منابع خبری پاکستان از بسته‌شدن مرز ایران و پاکستان در منطقه تفتان خبر دادند. نیروهای پلیس و شبه نظامیان ارتش پاکستان در مرز با ایران در این منطقه مستقر شده‌اند.
سیدیحیی صفوی، دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا، خطاب به طراحان عملیات تروریستی سیستان و بلوچستان هشدار داد و گفت: به احتمال زیاد حادثه تروریستی در سیستان و بلوچستان با طراحی و مدیریت آمریکای جنایتکار صورت گرفته است.
محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه از کشف مدارک جدیدی که نشان می‌دهد گروه ریگی تحت پوشش و حمایت سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، انگلیس و پاکستان هستند خبر داد.

کد خبر 93235

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز